Bæredygtighed er et livsvilkår for de danske vækstvirksomheder
I fremtiden er bæredygtighed et must. Det ved de danske vækstvirksomheder, viser en undersøgelse. Derfor fremtidssikrer de sig med grønne løsninger.
Næsten 9 ud af 10 danske vækstvirksomheder ser bæredygtighed som et konkurrenceparameter i fremtiden. Det viser en Barometerundersøgelse foretaget i forbindelse med EY Entrepreneur Of The Year, der hvert år hylder de virksomheder, der er bedst til vækst.
En af de virksomheder er Washpower, der var nomineret i region Midtjylland til årets Start-Up-virksomhed i EY Entrepreneur Of The Year. Virksomheden, der bl.a. fremstiller vaskerobotter til landbruget, har endnu ikke mødt krav om bæredygtighed fra kunder eller samarbejdspartnere. På trods af dette har de indført flere tiltag, der giver plusser i det grønne regnskab.
”Vi kigger blandt andet på vandforbruget og affaldssortering, og vi får produceret vores materialer i Danmark. Det er ikke noget, der gavner forretningen i dag, men hvis vi kigger bare få år ind i fremtiden, kan vi se, at bæredygtighed er et must, så det er en fremtidssikring af virksomheden,” siger CEO Glenn Pedersen og fortæller videre, at virksomhedens målsætning om at ekspandere ud over landets grænser gør det endnu vigtigere at tænke bæredygtige løsninger, da potentielle samarbejdspartnere hos de store internationale virksomheder stiller endnu større krav til fx sporbarhed og dokumentation.
Fra niche til nødvendighed
Undersøgelsens resultater og Washpowers udtalelser overrasker ikke Søren Smedegaard Hvid, der er Partner i EY og direktør for EY Entrepreneur Of The Year:
”Bæredygtighed er gået fra at være noget specielt for de få grønne virksomheder til at være en nødvendighed for alle. Virksomhederne ved, at hvis de ikke sætter ind nu, så vil de i bedste fald ikke blive ved med at vækste, og i værste fald eksisterer de slet ikke om 5 eller 10 år. Det gælder især også, hvis de har globale ambitioner.”
Kommentarer