Erhverv

Havnens Café & Isbar og NIOR Bistro i finalen til fornem pris

Foto: Erhvervshus Midtjylland

Det er netop offentliggjort, at Havnens Café & Isbar og NIOR Bistro, Juelsminde i Hedensted kommune er én ud af tre finalister til at løbe med sejren om at have gennemført den bedste digitale omstilling.

Hvert år hylder Erhvervsstyrelsen de bedste virksomheder for at inspirere de næste til at udnytte de muligheder, der ligger i at digitalisere sin virksomhed. Det kan nemlig skabe imponerende resultater – og det er netop, hvad der er sket hos Havnens Café & Isbar og NIOR Bistro, der startede sin digitale rejse med at implementere Click & Collect og siden ikke har set sig tilbage.

Det er noget af en rejse, Pernille og Maries virksomheder Havnens Café & Isbar og NIOR har været på. Og det er dén rejse, der har ført virksomhederne til en samlet indstilling og plads som finalist til Årets Digitale SMV:Omstilling.

Digitale skærme, medarbejder-app og Click & Collect-løsning

Den digitale rejse har bl.a. betydet, at de ansatte nu har en medarbejder-app, der gør, at de altid har adgang til f.eks. åbne- og lukkeprocedurer, hjælp til betjening af maskiner og koder til diverse lokationer.

Kunderne mærker digitaliseringen, når de i fred og ro på parkeringspladsen eller på stranden kan bestille via Click & Collect, der er sammenkoblet med et nyt kassesystem, så køkkenet og personalet hele tiden kan følge arbejdsbyrden. Ordrerne i køkkenet bestod tidligere af et hav af fysiske bonner, men er nu erstattet af digitale skærme, som bl.a. viser en sammentælling af ingredienser til den pågældende bestilling, fremfor at personalet manuelt skal tælle sammen, hvilket minimerer både fejl og spild. Dette har medført til et bedre overblik i køkkenet og derved en bedre ro og arbejdsmiljø.

Også administrationen er blevet digitaliseret, hvor løn og vagtplaner nu er sammenkørt, så lønudbetalingsprocessen er markant forbedret og fejlene er minimeret. Herudover kan de ansatte se lønprocenten for hver dag, da timeløn, antal timer mv. alt sammen ligger som oplysninger i samme system.

Mere kapacitet og bedre service

Det store fokus på digitalisering betyder, at de to virksomheder kan servicere flere kunder på kortere tid. På NIOR Bistro sparer de på travle dage en medarbejder i køkkenet og en medarbejder i baren, hvilket vil sige 10 timer om dagen alle ugens 7 dage. Det betyder dog ikke færre personale, men den ekstra tid udnyttes nu af medarbejderne til at lave mersalg og yde endnu bedre service overfor kunderne:

”Vi startede vores digitale omstilling på grund af corona og afstandskravet, hvilket skabte ekstremt lang kø og gjorde, at mange af vores kunder blev skræmt væk. Det fik os til at implementere Click & Collect, hvor man kunne bestille is. Man taster navn og telefonnummer ind, og får en SMS, når isen er klar. Derefter fik vi for alvor blod på tanden, for vi har virkelig set, hvad det digitale kan gøre ved virksomheder som vores, og personalet har i høj grad taget det til sig og drevet processen videre til der, hvor vi er i dag,” siger Pernille Juul.

Midtjyske virksomheder i den digitale førertrøje

De sidste par år er det midtjyske virksomheder, der har taget prisen for Årets Digitale SMV:Omstilling, og der er store chancer for, at det samme sker igen, da der i år er hele to midtjyske virksomheder blandt finalisterne. Det er desuden første gang siden prisen for Årets Digitale SMV:Omstilling blev lanceret i 2019, at en virksomhed indenfor oplevelseserhvervene er nomineret som finalist.

I Hedensted Kommune er man stolte over finalepladsen til en lokal virksomhed:

”Rigtig mange turister overnatter i disse år i Hedensted Kommune, især i de hyggelige sommerhusområder ved kysterne omkring Juelsminde. Det skal vores lokale virksomheder forstå at udnytte, blandt andet ved at digitalisere deres forretning, så store oplevelser og gode forretninger kommer til at gå hånd i hånd. Det er Havnens Café & Isbar et imponerende eksempel på, som helt sikkert kan inspirere andre til at digitalisere hele eller dele af forretningen. Så jeg krydser fingre for, at Pernille Juul og co. løber med sejren,”siger Borgmester Ole Vind, Hedensted Kommune.

Havnens Café & Isbar og NIOR Bistro har været gode til at udnytte mulighederne i erhvervsfremmesystemet og bl.a. fået vejledning af Erhvervshus Midtjylland. Her er man også glade for nomineringen af Havnens Café & Isbar og NIOR Bistro:

”Havnens Café & Isbar og NIOR Bistro viser vejen for mange virksomheder indenfor oplevelseserhvervene, hvor digital omstilling gør arbejdsgangene lettere og mere effektive for medarbejderne, der så kan bruge tid på at skabe endnu bedre oplevelser for kunderne,” siger Erik Krarup, der er direktør i Erhvervshus Midtjylland.

Prisoverrækkelsen til Årets Digitale SMV:Omstilling 2022 kommer i år til at foregå i starten af det nye år. Foruden Havnens Café & Isbar og NIOR Bistro fra Hedensted er Fibo Intercon fra Videbæk og Unilite A/S fra Hobro også i finalen om årets pris.

Fakta om Havnens Café & Isbar og NIOR Bistros digitale omstilling

Havnens Café og Isbar har eksisteret i generationer, mens NIOR Bistro blev etableret i 2020. Virksomhederne har samme ejer og er derfor indstillet sammen til Prisen for Årets Digitale SMV:Omstilling.

Forretningsområdet er restauration. Havnens Café og Isbar har i alt 8 ansatte, mens NIOR Bistro har 14 ansatte. Omstillingsprocessen er igangsat i 2020.

Kernen i den digitale omstilling har i høj grad været at få digitaliseret virksomhedens processer:

  • Der er udviklet en medarbejder-app med adgang til alle åbne-/lukke procedurer, hjælp til betjening af maskiner og koder til diverse lokationer. Derudover kan medarbejderne kommunikere indbyrdes og i chat-personalegrupperne. Der er onboarding programmer til alle afdelinger i form af video og tekst materiale, sådan kan alle forstå indholdet uanset sprog og læsekundskaber.
  • Der er implementeret Click & Collect, så alle kunder kan bestille via deres telefon og få bestillingen udleveret i en særlig Click & Collect luge.
  • Der er opsat kiosk-skærme, som dem man kender fra McDonalds, så kunder kan betjene sig selv.
  • Nyt kassesystem er implementeret og koblet sammen med Click & Collect og Take Away
  • Der er implementeret digitale skærme til ordrehåndtering
  • Der er lavet samkøring af løn og vagtplan, så lønudbetalingsprocessen er markant forbedret og fejl minimeres. Herudover kan de nu se lønprocenten for hver dag, da timeløn, antal timer etc. alt sammen ligger som oplysninger i samme system.
  • Der er stort fokus på digitale markedsføringskanaler.

Læs mere om Havnens Café & Isbar og NIOR Bistro

Få sparring lokalt i Hedensted

I Hedensted Kommune arbejder Jesper O. H. Sørensen, der er virksomhedskonsulent i Erhvervshus Midtjylland, ud fra Hedensted Erhvervs kontor og har et godt og tæt samarbejde med Hedensted Erhvervs konsulenter om at hjælpe de lokale virksomheder med eksempelvis digitalisering, grøn omstilling, eksport mv. – herunder mulighederne for eksempelvis medfinansiering til udviklingsprojekter. Jesper kan desuden trække på 35 konsulent kollegaer, hvis der er særlige muligheder og udfordringer hos de lokale virksomheder.

Kommentarer