Livsstil og forbrug

Stigende inflation sætter skub i indsatsen mod madspild

Foto: Too Good To Go.

Fødevarepriserne stiger eksplosivt, og det har vækket danskernes interesse for at reducere madspild. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion. Tendensen bekræftes af Too Good To Go, der melder om markant stigning i efterspørgslen på både overskudsvarer og inspiration til at undgå madspild.

Fødevarer er nu 10% dyrere, end de var på samme tid sidste år. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Og det smitter af på forbrugernes adfærd.

Analysevirksomheden Epinion har netop gennemført en undersøgelse af danskernes forbrugsvaner som følge af den stigende inflation, og den er – i det mindste – godt nyt for indsatsen mod madspild.

Ifølge undersøgelsen forventer 46% af de 1.010 adspurgte respondenter, at de vil reducere deres madspild i løbet af de kommende måneder, og 46% har planer om at købe flere datovarer.

Tendensen bakkes op af Too Good To Go, der bekæmper madspild via en app, som forbinder forbrugere med forhandlere, der har mad i overskud.

De seneste fem inflationsprægede måneder har Too Good To Go oplevet markant stigning i interessen for at bekæmpe madspild. Antallet af nye betalende brugere i Danmark er steget med hele 25%, og der bliver generelt reddet mere af den overskudsmad, der bliver udbudt. Derudover mærker virksomheden øget efterspørgsel på tips og tricks til at reducere madspild i husholdningen.

Tendensen er – ifølge Heidi Boye, der er landechef for Too Good To Go og ph.d. i forbrugeradfærd – et udtryk for, at de stigende priser gør os mere bevidste om vores indkøb og forbrug.

“Når priserne stiger så markant, som de gør i øjeblikket, bliver vi som forbrugere nødt til at forholde os til, hvordan vi får mest værdi for pengene, og hvordan vi kan få vores indkøb til at række længere. Og det smitter positivt af på både forbrugernes og forhandlernes madspild. For det får os blandt andet til at købe flere overskuds- og datovarer. Og den mad, vi er tvunget til at betale ekstra for, har vi mindre lyst til at kassere. Rent mentalt tillægger vi simpelthen fødevarerne større oplevet værdi end før inflationen. Så selvom der er mange dårlige ting at sige om de stigende priser, er det trods alt positivt, og at de har øget vores respekt for mad og får os til at smide mindre ud,” siger Heidi Boye.

Relevante resultater fra Epinion-undersøgelsen

  • Undersøgelsen afdækker forbrugernes adfærd som følge af den stigende inflation og blev gennemført i maj 2022 med 1.010 respondenter.
  • De stigende priser kan især mærkes på mad og drikke (88%) og bolig, elektricitet og varme (65%).
  • I mad og drikke-kategorien kan prisstigningerne især mærkes på mejeriprodukter (76%), kød (51%), æg (46%) og madlavningsolie (44%).
  • Som følge af prisstigningerne vil 46 % vil købe flere datovarer, og 46% vil mindske madspild. 
  • Især kvinderne har fokus på at bekæmpe madspild som følge af inflationen: 52% vil købe flere datovarer (41% af mændene), mens 51% vil mindske madspild (40% af mændene).

Fakta om madspild

  • 814.000 tons spiselige fødevarer går hver år til spilde i Danmark (Kilde: Miljøstyrelsen, juni 2021).
  • På verdensplan går næsten 40% af al mad til spilde (Kilde: WWF).
  • 10% af de globale drivhusgasser stammer fra madspild (Kilde: UNEP Food Waste Index Report 2021).
  • I foråret 2020 anbefalede den globale klima-tænketank Project Drawdown 76 indsatsområder, der ville kunne reducere udledningen af CO2e med op til 87 procent over de kommende årtier. Reducering af madspild lå på førstepladsen.

Kommentarer